The Lovely Followers

May 26, 2012

Teh? Baik or sebaliknya? Jom baca..

Welcome readers,
Hehehehe.. excited pla buat entry kali ni... pasal pa?? Ok, jom selidik kisah di sebalik air teh ni..
First, i really love to drink tea.. Asal minum kedai ja, nda kira la ngn kawan kawan or ngn cinta hati even with my family.. CONFIRM 200% minuman yang wajib di-order "TEA O".. Hehehehe.. Buat entry ni pun br lepas minum tea lipton o buatan air tangan sendiri.. Hakhakhak.. :) OK.. What's with the 'o' word? O stands for 'oh' iaitu teh + gula + air panas + sudu + cawann.. Heee.. loyar buruk la pulaa.. 

Yala, there are many kinds of tea, let me list down some of it:
1. Teh kosong (a.k.a chinese teh)
2. Teh (teh + susu)
3. Teh o (teh + gula)
4. Teh kaw
5. Teh o kaw
6. Teh pok
7. Teh o pok 
8. Teh c (teh + susu + air gula)
9. Teh c special (selalunya teh ni pakai air gula yg wrna coklat2 sket, bkn pkai gula pasir wrna putih tu dan kebiasaanya teh ni kena letak ais)
10. Teh 1-8 ping (ping stands for sejuk or ice/ais for org semenanjung)


Haaaaaaa.. byk kn jenis teh? Hahaha.. Opss.. cukup pasal jenis jenis teh ni.. now.. mari kita tgk kelebihan teh ni.. 

1. Teh mampu membangkitkan semangat, meningkatkan daya pemikiran dan ingatan seseorang.
2. Berupaya menghilangkan rasa letih, meningkatkan metabolisme tubuh, memelihara fungsi jantung, pembuluh darah, usus dan hati.
3. Minum teh mampu mencegah kerosakan gigi, dikatakan amalan meminum teh pada kanak-kanak dapat mengurungkan risiko kerosakan gigi sebanyak 60%
4. Minum teh dapat menghambatkan sel penuaan. Kesan antipenuaan yang terdapat didalam daun teh adalah 18 kali ganda komposisinya daripada vitamin E
5. Minum teh dapat memperlahan dan menyekat pembentukan lemak pada selaput dalam pembuluh darah, mencegah pengerasan pembuluh nadi, tekanan darah tinggi dan penyumbat pembuluh darah pada otak.
6. Minum teh dapat merangsangkan saraf pusat dan merangsangkan kekuatan gerakan tubuh.
7. Amalan minum teh berupaya menurunkan berat badan dan menjaga kecantikan
8. Minum teh di percayai dapat mengatasi masalah katarak yang biasa dialami oleh mereka yang berusia. Tidak hanya dengan itu, ia juga boleh dijadikan penawar untuk mengubati radang rongga mulut dan radang rongga kerongkong yang kerap menyerang pada musim panas.
9. Minum teh dapat melindungi fungsi pembentukan darah. Daun teh mengandungi zat proteksi radiasi, Menonton televisyen sambil minum teh dikatakan dapat mengurangi bahaya radiasi televisyen sekali gus melindungi daya penglihatan anda.
10. Minum Teh dapat memelihara dan mengawal pengaliran darah dalam tubuh.
11. Air teh mudah di serap segera dalam tubuh dan di oksida.
12. Menyejukkan tubuh dan menurunkan suhu badan. Dikatakan selepas sembilan minit minum teh hangat, suhu tubuh menurun sebanyak 1 hingga 2 darjah Celsius.
13. Daun Teh mengandungi banyak unsur mikronutrien yang amat bermanfaat untuk tubuh.
14. Daun teh berupaya mengekang pertumbuhan sel kanser
(hehehe..copy paste jaa ne)

TAPI, jgn happy happy dlu ya penggemar-penggemar teh? Ini kerana, teh ni merujuk kepada teh kosong ja! which means minum teh original~ xda penambahan apa2 perisa seperti gula, susu, ais @ apa apa yg sma waktu dengannyaa.. :)

Ok, sekarang mari baca pla kontranya meminum teh ni.. terutama teh ais.. 
Tahukah korang, di balik kenikmatannya, teh ais menyimpan potensi merbahaya bagi kesihatan.Kajian di Loyola University Chicago Stritch School of Medicine mengungkap bahawa minum teh ais berlebihan dapat meningkatkan risiko sakit Batu Karang!

Teh ais mengandungi salah satu bahan kimia yang memacu pembentukan batu karang di dalam badan kita.

"Bagi mereka yang memiliki kecenderungan sakit batu karang, teh ais jelas menjadi minuman terburuk," kata Dr John Milner, asisten professor Departmen Urologi.

Secara teorinya, Batu Karang adalah batu kristal kecil yang terbentuk dari mineral dan garam yang biasanya ditemui dalam air seni, ginjal atau saluran kencing. Mineral tak terpakai itu umumnya akan keluar dari tubuh bersama urin, tapi dalam kondisi tertentu akan mengendap dan membatu di dalam saluran kencing.

Kajian juga mengungkap sejumlah makanan lain yang berpotensi menyimpan kesan buruk. Mereka menyebut antara lainnya bayam, cokelat, kacang, garam, dan daging.

Sebaiknya,pengambilan teh ais dan makanan-makanan itu haruslah secara terancang demi kesihatan ginjal. Makanan yang tinggi kalsium adalah sangat baik sekali untuk kesihatan kita. Dan yang paling penting,perbanyakkan lah minum air putih (air suam). sumber: http://jiwang.org/health-education/44197-bahaya-minum-teh-ais.html 

X pun.. ada terbaca dlm blog org ni, yg x bagi copy ayat dia (guna right click, malas mau taip sebenarnya.. hehehee..) dia ckp klu tambah ngan limau ok jg~ coz limau ni byk vitamin.. :)

Ok! Siap sda karangan utk hari ini.. Selamat membaca dan selamat mengamalkannya. 

No comments:

Post a Comment

Eenie minnie mainee moo.. Any comments, please do soo.. :)

Note: only a member of this blog may post a comment.

Cua lu kamu click click ni barang? :)