The Lovely Followers

August 10, 2011

✿ alahai, penyewa..✿

Assalammualaikum..

Haaa.. kali ni jom kita berborak pasal penyewa la pula...
Kenapa topik ini menjadi pilihan hati? 
Moh la kita singkap cerita di sebalik cerita saya di bwh ni..




Baru-baru ni saya telah ditugaskam untuk membersihkan rumah 
sewa mak cik saya di UA..
Masuk ja rumah, MASYA-ALLAH "bersihnya"~
(hahaha, nasib keja berbayar..)
Tambahan pulok penyewa sebelum tu ada 4 anak teruna 
yg turut melanjutkan pelajarannya di UMS..
(nacb baik eden xknal, klu knal da la eden ketuk2 kpala depa tu) 
Hahahaha.. tercampur-campur pula bahasa ya.. 
Besa laa.. 1MALAYSIA la katakan..


OKAY, rumah tu mcm xpenah ja dimop. 
aiii, da namanya teruna mn reti nak bt keja rumah.. 
harap bini ja tuu.. nacb la ada bini, klu xda..
HAAA~ alamatnya mcm rumah sewa mak cik saya tu la jadi..
 ish,ish,ish..



Kita ni jd penyewa tu, baik-baik la sket ye? 
Latih la diri tu jd pembersih (nachat ini bkn utk kaum laki je, ppuan pun ye..)
 Ingat-ingat laaa.. kita sewa harta org tau?
 bkn hak milik kita pun nak menjahanamkan harta org.. 
If u jaga rumah org baik-baik, n paid rent on time.. org pun suka..
 rasa sayang nak halau.. 
If let's say la da la rumah pun tunggang-langgang, 
awok pla byr sewa x tepat masa.. hushh! agak-agak laa kan??



Next! Hp sy ni ada ja no yg x dikenali kol and msg. 
Apa x nya, menjadi agen utk mak cik sy mencari penyewa.
 Huh! naik jenguh jg la menjawab pertanyaan-pertanyaan org ni..
 kdg kdg sy pass bg mak atau kakak suh dorg yg jwbkan.. 
HAAHAHA.. (kejam x? kejam x?)



Anyway, Mudah.my memang byk membantu..
Thanks mudah! Hehehehee..  
Sekian sja la cerita saya di petang hari ni.. 
Nak berbka da ni..



Selamat berbuka~
  

August 09, 2011

✿ C.I.N.T.A ✿


Assalammualaikum w.t.b~

Entry kali ni berbincang 
(berbincang kunu, pdhal more to peringatan..Apa daaa..) 
mengenai C.I.N.T.A.



Sila ikut ceramah khas yg eden penat karang dlm kepala hotak eden ni..
Banyak kan kes-kes sekarang di mana anak-anak sanggup
melukakan hati ibu bapa demi orang yg dorg “CINTAI”. Ada yg sanggup lari dari rumah? 
Sanggup ikut laki (kebanyakkannya laki laa.. x penah pula dgr laki ikut ppuan lari, hakhakhak..) keluar negara dan menukar warganergara. 
Ada juga yg sanggup menukar agama dr ISLAM ke agama-agama lain.
Sedangkan ibu bapa yg penat melahirkan, 
membesarkan dan menjaga kita ni sanggup ditinggalkan dan dibiarkan? 
MASYA-ALLAH.


Saya tidaklah sempurna, saya juga ada kekurangannya. 
Kadang-kadang melawan juga ngan parents. 
Tunjuk juga muka masam yg kalah-kalah asam jawa dan cuka ni ngn dorg.
Buat jg benda-benda yg menyakitkan hati atau mengecewakan dorg such as, fail in certain subject in my study. But, something in me tells me to keep holding on. 
Bisik hati kecil saya, “sabar la sket, esok lusa bila dorg sda teda. Teda sda yg mau leter-leter ko, mara-mara atau mengongkong ko.” (seeehh!! ayat~ nta apa-apa)



Ya, memang kita x dapat nak menolak suratan takdir. Mungkin hari ni, mungkin esok,
mungkin lusa kita akan kehilangan org tua kita. Jadi?
Kenapa kita masih tidak menghargai mereka?
(skema pla ayat..) Bila da tiba masa dan waktu tu, menyesal pun x guna.
Kalau kita x sempat nak menabur bakti ngn dorg, menyenangkan dorg, bila lg?
Time tu dorg da xda, nangis darah sekalipun
xkan dpt mengembalikan apa yg sda kita terlepas.


Time tu br mau terkenang kembali dosa-dosa ngn ibu bapa.
Kalau sempat minta maaf xpa la jg. Kalau x?
Allahualam.. Ingatlah, ketika kecil siapa yg sanggup
berjaga malam menjaga kita ketika kita sakit?
Ketika kita jatuh, siapa yg sedia menyambut? 



Sekarang ni kita da besar panjang, da dewasa, da ble buat keputusan sendiri.
X perlu ikut kata mak bapak. Sampai kadang-kadang dalam movie
saya tengok sanggup mengenakan syarat ngan mak bapak
semata-mata untuk bersama orang yg kita “CINTAI” tu.
Astagfirullah.. Kalau laki kita xpa, ya tuan-tuan dan puan-puan.
Ini selalunya kita melebih-lebihkan BF atau GF atau
ngan erti kata lainnya kekasih hati, cinta hati kita.



Untuk kaum lelaki, ingat la.. kamu kawin ngan puteri raja sekalipun, maharani atau anak menteri ka.. SYURGA itu tetap terletak di bawah telapak kaki ibu. 
BUKAN bawah ketiak isteri ya? 
While for girls, SYURGA kita ngan suami tercinta 
yg kita patut setia dan patuh 200% (mak ai, terlebih-lebih pula). 
Tapi, selagi kita bergelar anak dan belum berumahtangga,
SYURGA itu masih di bawah telapak ibu.


Apa-apa pun, bila kita dah merasa memikul tanggungjawab
dan bergelar seorang IBU dan BAPA, mungkin time tu baru kita mengerti makna
sebenar dan rasa sendiri apa perasaannya apabila anak kita pula
buat mcm yg kita pernah buat ngan ibu and bapa kita sebelum ni.
(Nahh, kotoh! Rasa la kamu..) HAHAHAHAHA..



OKAY, sebelum saya mengakhiri ceramah saya ni 
(huuuu.. Alhamdulillah, pikir byk lg mau dibaca.. :D )
mari kita sama-sama menghayati ayat di bawah ni..



Seorang ibu boleh (KONFOM punya laa) atau dapat menjaga 10 orang anak-anaknya, 
tapi 10 orang anak blum tentu dapat menjaga SEORANG saja ibunya. (sedih kan?)

Sekian.




Cua lu kamu click click ni barang? :)